Gary
Z. McGee
Waking Times
Waking Times
„Je-li
veřejnost vystresovaná a zmatená, potom se velká lež prohlašovaná opakovaně a bez odporu,
může stát uznávanou pravdou.“ ~ George Orwell
Pojem otroctví je jedním z těch konceptů, u kterého je tendence bavit se o něm černobílým způsobem. Ale otroctví je vše, jen ne černobílé. Existuje mnoho odstínů šedi, které mají lidé tendenci opomíjet, obvykle z lhostejnosti, ale také z neznalosti nebo vyhýbání se myšlence tím, že se označkuje „prostě to tak je“. Bylo to vyhýbání v dobách tvrdého otroctví a je to vyhýbání i teď, v této době měkkého otroctví.
Jde o následující věc: tvrdé otroctví je neskrývané, je zjevné a očividné. Nic není skryté. Je velmi zřejmé kdo je otrok a kdo pán. Měkké otroctví, na druhé straně, je skryté. Není zjevné ani očividné. Vše je skryto za pohodlím, apatií, bezpečností, vymožeností, lhostejností a iluzí svobody. Není jasné kdo je otrok a kdo pán, což obvykle zakrývá nezdravá hierarchie, která vede k veřejné zmatenosti mezi autoritou založenou na strachu a autoritou základající se na svobodném a transparentním vedení, což může vést k politické kognitivní disonanci a ubohému postoji: „prostě to tak je.“
Pojem otroctví je jedním z těch konceptů, u kterého je tendence bavit se o něm černobílým způsobem. Ale otroctví je vše, jen ne černobílé. Existuje mnoho odstínů šedi, které mají lidé tendenci opomíjet, obvykle z lhostejnosti, ale také z neznalosti nebo vyhýbání se myšlence tím, že se označkuje „prostě to tak je“. Bylo to vyhýbání v dobách tvrdého otroctví a je to vyhýbání i teď, v této době měkkého otroctví.
Jde o následující věc: tvrdé otroctví je neskrývané, je zjevné a očividné. Nic není skryté. Je velmi zřejmé kdo je otrok a kdo pán. Měkké otroctví, na druhé straně, je skryté. Není zjevné ani očividné. Vše je skryto za pohodlím, apatií, bezpečností, vymožeností, lhostejností a iluzí svobody. Není jasné kdo je otrok a kdo pán, což obvykle zakrývá nezdravá hierarchie, která vede k veřejné zmatenosti mezi autoritou založenou na strachu a autoritou základající se na svobodném a transparentním vedení, což může vést k politické kognitivní disonanci a ubohému postoji: „prostě to tak je.“
Dnešní domací otrok
„Historie
se neopakuje, ale rýmuje se.“ ~ Mark Twain
Bohužel,
současná doba pod vládou etatismu, se nese v duchu měkkého
otroctví. Etatisté, žijící ve světě ovládaném národními státy a oklamáni iluzí svobody, se více podobají domácím otrokům z
dob tvrdého otroctví, než-li svobodným lidským bytostem. Domácí otrok dneška
je typický občan státu, který jen proplouvá, netušíc rozsah jeho vlastního
otroctví. Jsou tak pohlceni „pravidly“ a „zákony“ země, že nejsou schopni
vidět, jak skutečně zoufalá je jejich situace. A proti rozsahu, ve kterém jsou
schopni vidět, zasáhne kognitivní disonance, aby potlačila nepříjemné informace
a udržela tak pohromadě pohodlný pohled na svět. Až příliš typická kognitivní
chyba „prostě to tak je“, je skutečně vysvobodí, aby nemuseli dělat žádné
skutečné hluboké myšlení a zabalí je do teplé deky lhostejnosti.
Někdo
by mohl říct, že jsem příliš přísný v posuzování systému, ale nejsem někdo, kdy
by se držel zpátky. Kdybych žil v dobách tvrdého otroctví, rád si myslím, že
bych prosadil svůj postoj a prohlásil otroctví za nemorální, spíše než vyhýbání
se pod zbabělým klišé „prostě to tak je“. Stejně tak prosazuji svou, pokud jde
o měkké otroctví moderní doby. Ať jdou lidi se svým delikátním cítěním k šípku!
Politická kognitivní disonance
Politická kognitivní disonance
„Pravda
je odmítnutí berle.“ ~ Neznámý
Asi
není nejistější arény pro kognitivní chybování, než aréna politiky, zejména
pokud jde o občanskou nauku a psychologii moci. Je to tím, že lidské bytosti
jsou pro mechanismy jejich vlastní kultury to, co jsou ryby pro vodu. Rozdíl?
Lidé mohou myslet abstraktně. Ale taková myšlenka pronásleduje sama sebe, když dojde
na kognitivní disonanci; do té míry, že nové poznatky, dokonce i vědomosti
opírající se o pevné důkazy, jsou ignorovány v zájmu zachování pocitu pohodlí a
bezpečnosti uvnitř kulturního prostředí. Zachování pohodlí a bezpečnosti v naší
kultuře je v pořádku, pokud je tato kultura zdravá a není zkorumpovaná, ale
když je nezdravá i zkažená, takové setrvávání se rovná ignoranství a jedinec má
potom větší pravděpodobnost, že se stane obětí kognitivní disonance.
Takže co máme dělat? Jak můžeme zabránit, aby z nás politická kognitivní disonance neudělala oběti? Začneme tím, že budeme o věcech pochybovat; o pravidlech, zákonech, kulturních normách, dokonce i o pravdě jak ji známe. Vyžaduje to setrvat v nepohodlí. Musíme být schopni sáhnout hluboko a zpochybňovat naše politické vnímání a zvažovat jej ve světle morálky, zdraví, svobody a lásky. Nesmíme se bát nepohodlí, a to i na úkor naší bezpečnosti. Sakra, dokonce i domácí otrok měl v době tvrdého otroctví „pohodlí“ a „bezpečnost“. A tudíž i nyní, občan žijící v éře měkkého otroctví, by měl zpochybňovat jak svoje pohodlí, tak i svoji bezpečnost.
Rozdíl mezi vůdcovstvím založeném na odvaze a autoritou založenou na strachu
Takže co máme dělat? Jak můžeme zabránit, aby z nás politická kognitivní disonance neudělala oběti? Začneme tím, že budeme o věcech pochybovat; o pravidlech, zákonech, kulturních normách, dokonce i o pravdě jak ji známe. Vyžaduje to setrvat v nepohodlí. Musíme být schopni sáhnout hluboko a zpochybňovat naše politické vnímání a zvažovat jej ve světle morálky, zdraví, svobody a lásky. Nesmíme se bát nepohodlí, a to i na úkor naší bezpečnosti. Sakra, dokonce i domácí otrok měl v době tvrdého otroctví „pohodlí“ a „bezpečnost“. A tudíž i nyní, občan žijící v éře měkkého otroctví, by měl zpochybňovat jak svoje pohodlí, tak i svoji bezpečnost.
Rozdíl mezi vůdcovstvím založeném na odvaze a autoritou založenou na strachu
„Můžeme
mít demokracii, nebo můžeme mít velké bohatství soustředěné v rukou několika
málo lidí, ale nemůžeme mít obojí.“ - Louis Brandeis, bývalý soudce Nejvyššího soudu
Spojených států amerických
Ti,
kteří mají odvahu být v nepohodlí, navzdory pohodlí a bezpečnosti státu,
mají tendenci stát se vůdci, kteří zpochybňují autoritu. Lidé mají tendenci
si myslet, že anarchie znamená žádná pravidla a tudíž žádní
vůdci, ale opravdu to znamená žádní vládci a tudíž žádní páni. Samozřejmě
stále existují pravidla. Ale ti, kteří mají odvahu zpochybňovat politiku
jejich kultury si uvědomují, že tato pravidla jsou platná pouze tehdy, pokud
jsou založena na přirozeném pořádku, zdraví, zlatém pravidle, zlaté střední
cestě a principu neagrese. Jinak se tyranie a násilí stanou pravidlem, a slova
Krišnamurtiho se stanou ještě palčivějšími: „Není žádným měřítkem zdraví být
dobře přizpůsoben hluboce nemocné společnosti.“
V současném stavu trpíme pod rukou celosvětové autority, která je založena na strachu, díky nekontrolovatelnému přesahu národních států, které nám vládnou s pomocí zastaralých zákonů, které propagují kulturu měkkého otroctví, díky které jsou bohatí bohatší (mocní) a chudí chudší (bezmocní). A hle, naše měkké otroctví se stalo plutokracií, navzdory touze všech po svobodné demokracii.
Opravdoví vůdci zpochybňují autoritu. Vedení svobodného lidu musí být vskutku vedením založeným na odvaze, které má odvahu vymezit se proti autoritě založené na strachu. Není to jen svoboda, která visí na vlásku, ale budoucnost našeho druhu. Pokud nebudeme schopni dostat se přes tuto evoluční překážku etatismu a měkkého otroctví, pak jsme jako druh odsouzeni k zániku, a nejsme o nic lepší než ty nemyslící ryby nevědomy si vody, kterou dýchají.
Zdroj článku: Political cognitive dissonance and the psychology of soft slavery
V současném stavu trpíme pod rukou celosvětové autority, která je založena na strachu, díky nekontrolovatelnému přesahu národních států, které nám vládnou s pomocí zastaralých zákonů, které propagují kulturu měkkého otroctví, díky které jsou bohatí bohatší (mocní) a chudí chudší (bezmocní). A hle, naše měkké otroctví se stalo plutokracií, navzdory touze všech po svobodné demokracii.
Opravdoví vůdci zpochybňují autoritu. Vedení svobodného lidu musí být vskutku vedením založeným na odvaze, které má odvahu vymezit se proti autoritě založené na strachu. Není to jen svoboda, která visí na vlásku, ale budoucnost našeho druhu. Pokud nebudeme schopni dostat se přes tuto evoluční překážku etatismu a měkkého otroctví, pak jsme jako druh odsouzeni k zániku, a nejsme o nic lepší než ty nemyslící ryby nevědomy si vody, kterou dýchají.
Zdroj článku: Political cognitive dissonance and the psychology of soft slavery
Žádné komentáře:
Okomentovat